בגובה הבטן- על החשיבות של הגדרת קהל יעד
מדוע הגדרת קהל יעד חשובה כל כך לעסק? כתיבה שיווקית היא אחת התשובות
יש לך אתר. אבל אין מספיק גולשים. אין מספיק גולשים- אין מספיק פניות. אין מספיק פניות כלומר אין מספיק סגירת עסקאות, שזה מה שעסק צריך לעשות. ל-מ-כ-ו-ר.
אז נזרקות השאלות לחלל הפורומים: איך העיצוב נראה? ואיך התוכן?
התכנים באתר הם שיקוף מצוין של עסק. ככל שהתכנים מבולגנים יותר, מפוזרים יותר, כוללניים יותר, סתומים יותר, כך הלקוחות מתפזרים מהר יותר.
על מנת שיותר לקוחות פוטנציאליים יניעו עצמם לפעולה (יתקשרו, ישלחו מייל וכו'), הם חייבים לזהות את עצמם כלקוחות פוטנציאליים.
תוכן לאתר יכול להיכתב שיווקית נכון רק אם הוא רואה את קהל היעד שלו מול העיניים.
קהל יעד מוגדר אינו מגביל. ההפך הוא פותח גבולות.
"אני לא רוצה שזה יגביל אותי", כתבה לי בעלת עסק לייעוץ רוחני כשהצעתי לה להתמקד בנשים בהיריון. ייעוץ רוחני, הבנתי מהאתר, עוזר במצבים של שינויים, פחדים, כאבים וכו'.
מבין כל המילים שצפו לי מול העיניים קלטתי קהל יעד אחד מוגדר היטב: נשים בהיריון.
הצעתי למקד את העסק רק בנשים בהיריון מכיוון שיש שם הכול: שינויים, פחדים, כאבים ומה לא.
המשפט הכוללני: "ייעוץ רוחני יכול לעזור לך במצבים של שינויים, כאבים ופחדים", אינו מגדיר קהל יעד ספציפי.
נובע מזה שגם הפרסומים לא יהיו מפורסמים במקומות הנכונים, המאמרים לא יהיו מדויקים ושיתופי הפעולה עם בעלי עסקים אחרים לא יהיו אפקטיביים.
אותו משפט הופך באחת למשהו פותח גבולות כשהוא כתוב עבור נשים בהיריון: "וככל שהימים עוברים, הבטן הולכת ומתמלאת בתינוק קטן ובפחדים גדולים…. "
שינוי קטן במיצוב = שינוי גדול בתוכן
בעידן האימון שבו כולם רוצים לאמן את כולם, בחירה נכונה תהיה לפנות לקהל יעד ספציפי.
לעתים שינוי קטן במיצוב גורר שינוי גדול בתוכן
דוגמה: מאמן לשינוי קריירה (הפונה לאנשים שמעוניינים בהסבה מקצועית), לעומת עמיתו מאמן לבחירת קריירה (הפונה לצעירים המתלבטים לגבי בחירת מקצוע).
השירות דומה. קהל היעד שונה. כתיבה שיווקית שונה. בידול טקסט מעיד על בידולו של עסק ועל ייחודו.
הפנייה הבאה תהיה מיועדת ל…
"זה שבחרת מקצוע בגיל 20 לא אומר שצריך להיתקע איתו עד הפנסיה".
וזו… : "איך למצוא היום את מה שיתאים לך גם בעוד 20 שנה?.
מהפך בחשיבה מהפך במכירה
מדוע הגדרת קהל היעד כל כך חשובה לעסק בתחילת דרכו ובכלל? כתיבה שיווקית היא אחת התשובות.
כתיבה אפקטיבית, היא כתיבה שמדברת אל קהל היעד שלה. פצצות לגבות והורס – לא ידברו אל אנשים בני שישים. אבל אל בנות 15?- די! – מגניב!. נשות עסקים לא יושבות איפה שנערות רובצות.
אז למה בכל זאת בעלי עסקים רבים מתקשים לבחור קהל יעד?
"מה עם כל האנשים האחרים?" שאלה אותי בעלת העסק לייעוץ רוחני.
התחושה שלה הייתה, שאם היא תתמקד רק בנשים בהיריון היא תפסיד את כל האנשים האחרים.
האמת היא שהעסק שלה לא רק שלא יפסיד את כל האנשים האחרים אלא שיש לו פוטנציאל להרוויח המון לקוחות בהיריון. אחרי הכול לאיזה עוד קהל יעד אפשר לכתוב בגובה הבטן?